2011-06-18

Baktips!



Nybakade långjästa baguetter - mums...

Lördag!

Idag på morgonen har jag invigt min perforerade baguetteplåt från Clas Ohlsson (köptips!). Dagen till ära provade jag också ett nytt recept från Sköna Hem Country life och något nytt för min del, nämligen långjästa baguetter. Om det nu var plåten eller receptet vet jag inte, men combon var helt suverän...Enkelt var det också! Det är ju så gott med nybakat på lördag morgon, men det är ju lite segt att gå upp fem på morgonen för att hinna klart lagom till resten av familjen går upp. Så detta kan jag verkligen rekommendera.

Här kommer receptet.

5 dl kallt vatten
5 g jäst
12 vetemjöl
2 1/2 salt

Blanda jäst (lika mycket som en stor kikärta ungefär) och vatten. Tillsätt mjöl och salt. Arbeta ordentligt några minuter. Täck med plastfolie och låt jäsa i rumstemperatur ca 12 timmar.
Dela degen i fyra delar. Platta och dra ut bitarna till rektanglar. Vik degen två gånger och lägg dem sedan att jäsa på ett bakplåtspapper med skarven neråt i ca 30 min (jag lade mina direkt på den perforerade plåten).
Sätt ugnen på 250 grader och ställ in en skål med vatten.
Grädda ca 25 min.
Ät och njut!

Anette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar